De weg naar de top !!

 

Oneindig rijden over gravelpaden!

 

Het ontstaan van All Road Italië

Wellicht ten overvloede….. , mijn grootste passie is MOTORRIJDEN! Sinds 2004 woon ik samen met mijn vrouw Karin en zoon Max in Italië op de grens van Toscane en Umbrië.
We hebben op een fantastische plek een huis met aangrenzende vakantie-appartementen gebouwd die we verhuren aan voornamelijk motorrijders.

 

Off Road;

Sinds 2007 organiseer ik Off Road vakanties (zie www.offroaditalie.nl), Ik gids Off Road rijders door de bergen en breng hun tot de hoogste toppen, de mooiste plekken en weet voor hun de meest uitdagende en vaak extreme paden te vinden. Gemiddeld 100 dagen per jaar houdt me dit met veel plezier bezig 😉

 

On Road;

Sinds 2008 organiseren we ook motortochten over de weg (zie www.motorvakantieitalie.nl). Toscane, Umbrie en le Marche zijn zeer diverse en uitdagende regio’s voor de tourder. Jaarlijks rij ik met een vette smile  😉 zo’n 15.000 km in deze regio rond.

 

All Road;

All Road Italië is een activiteit waar ik al lang mee bezig ben en sinds eind 2017 is gereed gekomen. Zowel met mijn Offroad KTM 450 of KTM 300 (2takt) als met mijn Allroad BMW GS 1200 kom ik regelmatig op gravelpaden, Strada Bianca heten ze hier, waar er zoveel van zijn in Italië.

Alleen bij het Offroad-rijden probeer ik dan weer zo snel mogelijk voor de enduro spannendere technische paden te nemen. Hellingspercentages van meer dan 40%, stenen paden waar je amper overheen kan lopen en door regen uitgespoelde paden met gleuven waar je motor bijna compleet in verdwijnt zijn me door mijn jarenlange offroad-ervaring allemaal niet vreemd.

En als ik met mijn BMW GS (met wegbanden) op gravel zit, zoek ik weer zo snel mogelijk het strakke asfalt. Om zomaar de hele dag met een All Road motor over goed begaanbare gravel-paden te rijden is zonder gedegen voorbereidingen zo goed als onmogelijk. Ja, maximaal een km of 10, daarna kom je weer of bij een huis of boerderij, of komt weer uit op asfalt,  of het pad wordt als maar slechter en slechter en daardoor te extreem voor een All Road.

Gravelpaden hebben verschillende verbindingsfuncties die sowieso een zeer lage verkeersintensiteit hebben en alleen maar door de locals worden gebruikt. Deze paden brengen je in de meest fantastische gebieden waar de tijd 100 jaar lijkt stil gestaan te hebben. Adventure ten top!!

 

Hoe ik de All Road routes heb uitgezet?

Inmiddels heb ik in Toscane, Umbrië en le Marche (centraal Italië) in de jaren al zo’n slordige 100.000 km over de weg rond gereden. Ik ken centraal Italië inmiddels op mijn duimpje, ik weet waar je als motorrijder wilt zijn….

Mijn basis-gereedschap bestaat uit; mijn KTM 450 uitgevoerd met allroadbanden, Google-earth Pro, 2 garmin GPSsen, Open Streetmap, diverse aps op mijn mobiel en heel veel tijd…….;-)

Thuis maak ik eerst op mijn PC een ruwe route in het gebied waar ik door mijn gebiedskennis zeker van ben dat je hier mooi All Road kan rijden. Vervolgens ga ik deze rijden en stuit dan vaak op vele hindernissen die je met al het digitale gereedschap niet kan voorzien. Slagbomen waar je niet door kan ivm prive-eigendommen, paden die toch doodlopen, en het grootste dillema…., paden die uiteindelijk niet geschikt, lees: te extreem zijn, om bijvoorbeeld met een BMW GS of vergelijkbaar te rijden.

Vandaar dat ik met mijn KTM 450 enduro de routes uitzet, ik ben dan erg wendbaar en ben ieder pad de baas. Vervolgens maak ik dan ter plekke op mijn GPS aantekeningen en probeer indien mogelijk ter plekke de route aan te passen door gewoonweg te kijken en te rijden. Soms heb ik voltreffers dan loopt het goed, maar soms zit ik ook een halve dag in een gebied te ” klooien” en kan weer naar huis. Eenmaal thuis weer achter mijn PC heb ik een GPS-track met aantekeningen die ik dan weer ga aanpassen voor een volgende live-poging, dit hele verhaal herhaalt zich dan een keer of 5-7 eer ik een route heb die ik zorgeloos aan mijn gasten kan aanbieden.

 

Aan welke criteria voldoen de All Road Routes?

Type motor: Het genre  BMW GS 650, 800, 1200, Honda africa-twin, Triumph tiger, KTM adventure, 690/1050/1290 etc, maar ook met een KTM, Honda, Yamaha enduromotor etc, etc.

Type banden: Je motor moet zijn uitgerust met All Road banden

Niveau: Enige Allroad ervaring is gewenst, maar niet perse noodzakelijk, je moet ooit ergens beginnen. En ben je onzeker, geen probleem, je kan me als gids inhuren en ik zal je voorzien van de nodige tips en trucs.

Adventure: De route moet een zo minimaal mogelijk asfalt gehalte hebben, meestal is de verhouding 70 % gravel / bospaden en 30 % asfalt.

Lengte: Er zijn 6 All Road dag-Routes met een gemiddelde lengte van ca  200 tot 250 km ……….Ik ben alleen maar tevreden als de gasten terugkomen van hun All Road Tour, dat ze tegen mij kunnen zegen; WAT WAS HET WEER EEN MOOIE ROUTE VANDAAG!!

 

Welk jaargetijde is het beste?

De meest optimale periodes zijn in het voor- en najaar

Voorjaar: van half maart tot half juni

Najaar: van half september tot half november In de winter hebben we in de hoger gelegen gebieden sneeuw en dan is er niet te rijden.

In de zomers zijn de temperaturen te hoog (tegen de 40 graden) Indien je met grotere groepen rijdt is de meest ideale periode in het vroege voorjaar of in het late najaar, dit i.v.m. stof. In het vroege voorjaar en het late najaar zijn de nachten langer en vochtiger waardoor de paden minder stoffig zijn.

 

Het Programma?

U kiest voor een 4, 5 of 6 daags All Road arrangement, wel of niet aangevuld met een of meerdere rustdagen.

 

De kosten?

Klik hier voor de prijzen

Foto’s All Road regio Umbrië

Foto’s All Road regio le Marche

Foto’s All Road regio Toscane

Volg ons op Facebook!